Kríza je neoddeliteľnou súčasťou nielen našich životov, ale aj ekonomiky. Spája sa s ňou striedanie obdobia pádu, po ktorom zvyčajne prichádza obdobie rastu. Finančná kríza predstavuje určité narušenie finančného trhu, ktorej následný rozvoj majú v rukách ľudia. Kríza by nemala byť vnímaná ako prehra, ale ako nová príležitosť pre podnikanie. Práve toto obdobie, kedy mnohí ju považujú za bezvýchodiskovú situáciu, si môžete vybudovať silné postavenie na trhu. V našom článku vám ukážeme niekoľko dôvodov, prečo sa oplatí podnikať v čase krízy a predstavíme si aj firmu, ktorá počas krízy dosiahla úspech.
5 dôvodov prečo začať podnikať v kríze
Mnoho ľudí uvažuje nad podnikaním, no bráni im v tom prirodzený strach zo zlyhania. Sú však schopní pracovať aj 40 rokov pod neznesiteľnými nadriadenými a žiť v strachu, že jedného dňa môžu svoje zamestnanie stratiť. A práve to sa stalo v súvislosti s nečakanou pandémiou Covid-19. Nič ale nie je stratené a stále je tu možnosť ako začať odznova a tentoraz lepšie. Vybrali sme pre vás päť dôvodov, prečo sa oplatí začať podnikať v čase krízy.
1. Podnikanie je príležitosť
Podnikanie je veľkou príležitosťou, ako zmeniť nielen svoj život, ale aj niekoľkým ďalším ľuďom. Na Slovensku je viac ako 327 tisíc ľudí nezamestnaných a žijúcich v neistote v dôsledku pretrvávajúcej pandémie. Ľudia si kladú otázku ako a kde zarobiť viac a pritom riešenie existuje. Podnikanie umožňuje byť sám sebe pánom a urobiť vo svojom živote veľkú zmenu. Nikto vám nebude určovať, kedy máte chodiť do práce a nebudete žiť v neistote, že o svoje zamestnanie prídete. Podnikanie vám dá väčšiu nezávislosť a možnosť postaviť sa na vlastné nohy.
2. Menšia konkurencia
Kríza nám otvára oči a máme možnosť oveľa lepšie vidieť, čo funguje a čo naopak nie. Základ spočíva v tom, vedieť správne reagovať na krízovú situáciu a prispôsobiť sa. Firmy, ktoré nedokázali udržať krok s novou situáciou, v ktorej sa ocitli, skrachovali ako prvé. Naopak firmy, ktoré sa k tomu postavili zodpovedne a hľadali možnosti, sú momentálne veľmi úspešné. Výhodou začiatku podnikania v čase krízy je menšia konkurencia a to najmä preto, že mnohé firmy skrachovali. Na základe toho môžeme vidieť, aké chyby urobila konkurencia a vyhnúť sa im v budúcnosti.
3. Nižšie náklady na reklamu
Všetci dobre vieme, že podnikať bez reklamy sa jednoducho nedá. Náklady na reklamu predstavujú nemalú sumu, ktorá začínajúcich podnikateľov vie nepríjemne prekvapiť. V čase krízy sa tieto náklady výrazne znižujú a to môže byť pre vás veľkou výhodou. Základom správneho marketingu v čase krízy je tvorba hodnotného obsahu, ktorý dokáže zaujať. Ľudia trávia viac času na internete a sociálnych sieťach a to vám dáva príležitosť zoznámiť ich s vašou novou značkou a prilákať ich na váš web.
4. Veľký pokrok v digitalizácii
Pandémia koronavírusu so sebou priniesla aj pozitíva a jedným z nich je veľký pokrok v digitalizácii. Digitálne technológie umožnili skvelé riešenia, vďaka ktorým mohli určité odvetvia fungovať online. Dokonca vzniklo aj veľa digitálnych podnikov. Firmy začali uskutočňovať online meetingy a zamestnanci pracovali z domu. Vďaka digitálnym technológiám sa na chode firiem mohli podieľať aj rôzni odborníci, ktorí pracovali na diaľku a hľadali tie správne riešenia. Kríza ukázala, že množstvo vecí je možné vyriešiť jednoducho a rýchlo online. Asi najväčší nápor zažili práve e-shopy, ktorým sa výrazne zvýšili tržby, keďže kamenné predajne boli zatvorené.
5. Výrazný dopyt po určitých službách
Ak chcete dosiahnuť úspech v podnikaní, musíte si vybrať vhodné odvetvie, po ktorom je aktuálne najväčší dopyt. To sa vám podarí iba tak, že budete sledovať dôležité potreby na trhu. Ako iste viete v súčasnej situácii je a aj bude najväčší dopyt po zariadeniach na relaxáciu, kaderníctvach, svadobných salónoch, reštauráciách a kaviarňach. Ľudia po týchto službách doslova šalejú a ak začnete podnikať v niektorom z týchto zariadení, určite dosiahnete mimoriadny úspech. Výhodou je aj to, že sú to služby, po ktorých je dopyt takmer neustále.
Firma, ktorá vie ako uspieť v čase krízy
V čase krízy sme začali viac vnímať firmy, ktoré boli výrazne propagované v online priestore. Jednou z nich bol aj fitness e-shop Gymbeam, ktorý sa rozhodol, že z krízy vyťaží maximum. Fitness centrá boli zatvorené a ľudia začali viac hľadať možnosti, ako efektívne cvičiť doma. Firma bola založená Daliborom Cicmanom a v poslednej dobe je zaradená na vrchných priečkach rôznych rebríčkov. Gymbeam ukázal svoju silu a vďaka správne nastavenej stratégii sa v čase krízy zaradil k lídrom na trhu.